środa, 17 kwietnia 2013

Szkoła języka polskiego

Szkoła języka polskiego w Limassol i Nikozji
Działająca od czterech lat pod patronatem Ambasady Polskiej w Nikozji ogłasza nabór dzieci na rok szkolny 2013/2014.
Rozpatrywana jest możliwość udzielania lekcji dzieciom mieszkających w Pafos. Uzależnione jest to od ilości chętnych uczniów. Zainteresowanych prosimy o kontakt.


I grupa ( 6 – 9 ) lat
Urszula Kosińska
• nauczyciel dyplomowany, terapeuta zaburzeń w czytaniu i pisaniu
• 23- letnie doświadczenie w pracy pedagogicznej
• Specjalista w zakresie dysleksji, dysgrafii i dysortografii

II grupa ( 10 – 12 ) lat
III grupa ( 13 - 16 ) lat
Katarzyna Łęgowska
•Nauczyciel mianowany
•14-letnie doświadczenie w pracy pedagogicznej

Telefon kontaktowy

Katarzyna Łęgowska 97-67-51-42
Urszula Kosińska 97-78-98-79

Szkoła oferuje:

•Wysoki poziom nauczania

•Treści programowe zgodne z podstawą programową - Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji z dnia 23 grudnia 2008 roku

•Indywidualizację w procesie nauczania dostosowaną do możliwości dziecka

•Integrowanie dzieci poprzez uczestnictwo w przedstawieniach i imprezach.

Treści programowe na rok szkolny 2010/2011 - edukacja polonistyczna

Klasa I 


1. Obdarzanie uwagą dzieci i dorosłych, słuchanie ich wypowiedzi i chęć
zrozumienia, co przekazują; komunikowanie w jasny sposób swoich spostrzeżeń, potrzeb i odczuć.
2. Kulturalny sposób zwracania się do rozmówcy, mówienie na temat, zadawanie pytań i odpowiadanie na pytania innych osób.
3. Uczestniczenie w rozmowach na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym, także inspirowane literaturą.
4. Rozumienie sensu kodowania oraz dekodowania informacji; odczytywanie uproszczonych rysunków, piktogramów, znaków informacyjnych i napisów.
5. Poznanie wszystkich liter alfabetu, czytanie i rozumienie prostych, krótkich tekstów.
6. Pisanie prostych, krótkich zdań: przepisywanie, pisanie z pamięci; dbanie o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzeganie zasad kaligrafii).
7. Posługiwanie się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera,
sylaba, zdanie.
8. Zainteresowanie się książką i czytaniem; słuchanie w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości, czytanie lektury wskazanej przez nauczyciela.
9. Korzystanie z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych
pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela.
10. Nauka podstawowych zasad ortograficznych.
11. Uczestniczenie w zabawie teatralnej, ilustrowanie mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego,
12. Odtwarzanie z pamięci tekstów dla dzieci, np. wiersze, piosenki.
13. Poznanie symboli narodowych (flaga, godło, hymn narodowy).

Klasa II

1. Swobodnie i samorzutnie wypowiadanie się pełnymi zdaniami.
2. Opowiadanie treści krótkich tekstów czytanek, baśni, legend.
3.Układanie zdań na temat różnych przedmiotów jako przygotowanie do opisu.
4.Opisywanie przedmiotów z otoczenia lub przedstawionych na obrazku.
5.Uważne słuchanie krótkich tekstów, by zapamiętać i jak najwierniej odtworzyć treść.
6.Odważne pytanie o znaczenie niezrozumiałych słów używanych przez nadawcę informacji.
7.Zachowanie kultury słuchania, uszanowanie wyrażanych poglądów mówiącego.
8.Słuchanie i wykonywanie poleceń.
9.Sprawdzenie stopnia opanowania przez dzieci techniki czytania.
10.Czytanie i rozumienie sensu uproszczonych rysunków, znaków informacyjnych, napisów.
11.Doskonalenie techniki czytania ze zrozumieniem z uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych.
12.Czytanie z podziałem na role.
13.Ciche czytanie ze zrozumieniem.
14.Indywidualne czytanie dziecięcych książek.
15.Doskonalenie kształtu i czytelności pisma.
16.Przepisywanie krótkich tekstów.
17.Tworzenie i pisanie swobodnych tekstów.
18.Zbiorowe i indywidualne redagowanie opowiadania i listu.
19.Nauka i utrwalanie zasad ortograficznych.
20.Nauka podstaw gramatyki (rzeczownik, czasownik, przymiotnik)
21.Wprowadzenie liczby i rodzaju.
22.Omawianie utworów literackich z wyodrębnieniem postaci, zdarzeń, miejsca i czasu akcji.
23.Wartościowanie postaci i zdarzeń w utworze.

Klasa III

1. Uważne słuchanie wypowiedzi i korzystanie z przekazywanych informacji.
2. Czytanie i rozumienie tekstów przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym i wyciąganie z nich wniosków.
3. Wyszukiwanie w tekście potrzebnych informacji.
4. Formułowanie pytań i odpowiedzi na pytania.
5. Poznanie form użytkowych: życzenie, zaproszenie ,list .
6. Układanie twórczych opowiadań.
7. Analizowanie i interpretacja tekstów literackich.
8. Rozszerzanie zasobu słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi.
9. Zaznaczanie wybranych fragmentów, określanie czasu i miejsca akcji, wskazywanie głównych bohaterów.
10.Czytanie tekstów z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji.
11.Czytanie wybranych przez siebie i wskazanych przez nauczyciela książek, wypowiadanie się na ich temat.
12.Korzystanie pod kierunkiem nauczyciela z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych.
13.Tworzenie wypowiedzi w formie ustnej i pisemnej ( kilku -zdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie).
14.Dobieranie właściwych form komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych.
15.Uczestniczenie w rozmowach: zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi i prezentowanie własnego zdania; poszerzanie zakresu słownictwa i struktur składniowych.
16.Dbanie o kulturę wypowiadania się; poprawne artykułowanie głosek, akcentowanie wyrazów, stosowanie pauz i właściwej intonacji w zdaniu oznajmującym, pytającym i rozkazującym; stosowanie formuły grzecznościowej.
17.Dostrzeganie różnic pomiędzy literą i głoską; dzielenie wyrazów na sylaby; oddzielanie wyrazów w zdaniu, zdania w tekście.
18.Pisanie czytelne i estetycznie pismo (przestrzeganie zasad kaligrafii), dbanie o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną.
19. Przepisywanie tekstów, pisanie z pamięci i ze słuchu; w miarę swoich możliwości, samodzielna realizacja pisemnych zadań domowych. 20.Utrwalenie poznanych zasad ortograficznych.
21. Utrwalenie wiedzy o symbolach narodowych (flaga, godło, hymn narodowy) i najważniejszych wydarzeń historycznych.
22.Utrwalenie wiadomości o gramatyce
• zdania oznajmujące, pytające, rozkazujące
• rozwijanie pojedynczych zdań nierozwiniętych
• liczba pojedyncza i mnoga rzeczownika
• czasy czasownika: teraźniejszy, przeszły i przyszły
• przymiotniki jako wyrazy oznaczające cechy osób, zwierząt, roślin i rzeczy
• liczebnik na oznaczenie liczby i kolejności przedmiotów
23.Odróżnianie prozy od wierszy.
24.Wyróżnianie postaci realistycznych i fantastycznych, pierwszo-i drugoplanowych, głównych i drugorzędnych.
25.Wyszukiwanie opisu charakterystycznych cech bohaterów; ocena ich postępowania.
26.Wyszukiwanie słów o znaczeniu :
• podobnym(synonimy),
• przeciwnym(antonimy)
27.Tworzenie wyrazów pokrewnych. 


PROGRAM NAUCZANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO

KLASA IV

1. Poznajmy się – o imionach i nazwiskach
2. Nauka o języku ( alfabet, głoska i litera, samogłoska, spółgłoska, funkcja samogłoski; podział na sylaby)
3. Pojęcie rodziny wyrazów
4. Zdrobnienia i zgrubienia
5. Części mowy ( czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przyslówek)
6. Części zdania (podmiot, orzeczenie)
7. Pisownia nazw własnych osobowych,
8. Pisownia nazw miejscowych,
9. Pisownia“nie” czasownikami,rzeczownikami,przymiotnikami, przyslówkami
10. Reguły i wyjątki pisowni rz, ż, ó, u, ch, h
11. Znaki interpunkcyjne (w zakończeniach wypowiedzi rzecinek w zdaniu złożonym,zastosowanie myślnika w zapisie dialogu, przy dzieleniu wyrazów)
12. Wypowiedzenia (oznajmujące,pytające,rozkazujące;zdanie a równoważnik zdania;zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte,zdanie pojedyncze i złożone)
13. Związki znaczeniowe między wyrazami (wyrazy bliskoznaczne – synonimy, wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym; przysłowia, aforyzmy i ich znaczenie; popularne związki frazeologiczne)
14. Terminy teoretycznoliterackie (autor, narrator, świat przedstawiony,zwrotka, przenośnia, baśń, fantastyka)
15. Pojęcia kulturowe ( nadawca, odbiorca, komunikacja, pantomima, flaga, godło,hymn, muzeum, teatr, komiks)
16. Formy wypowiedzi pisemnej (opis wyglądu postaci, dialog, opis miejsca, opis przedmiotu, przepis, pocztówka, list prywatny, zaproszenie, opowiadanie, kartka z dziennika, instrukcja, plan.
17. Dobór tekstów kultury ( utwory prozatorskie, utwory poetyckie, teksty użytkowe, publicystyczne, filmy).
18. Podstawowe informacje o zawartości: słownika języka polskiego, słownika wyrazów obcych, słownika wyrazów bliskoznacznych,słownik synonimów) 


PROGRAM NAUCZANIA Z HISTORII

KLASA IV

1. O czym mówi nam historia?
(wyjaśnianie terminów:dawno,przeszłość,czasy prehistoryczne,czasy historyczne)
2. Co to jest czas i jak go mierzymy? (wyjaśnianie pojęć: wiek, stulecie, tysiąclecie, era, czas przed naszą erą, czas naszej ery, chronologia)
3. Znaczenie źródeł dla odtwarzania przeszłości (wyjaśnienie pojęć: źródło historyczne, zabytek, eksponat, muzeum, skansen)
4. Rola mapy i planu w poznawaniu historii ( zapoznanie z mapą historyczną i planem, zapoznanie z legendą mapy, odróżnienie mapy historycznej od geograficznej;podstawowe symbole, znaki, kolory na mapie historycznej)
5. Społeczeństwo,rodzina,szkoła (definicja społeczeństwa, opis zbiorowości, grupy społecznej;nasza przynależność społeczna)
6. Polska-moja ojczyzna ( położenie geograficzne Polski, przedstawienie symboli narodowych, podział administracyjny)
7. Nasi praprzodkowie (życie ludzi pierwotnych; ich zajęcia, narzędzia,ubiory)
8. Biskupin – historia odkrycia osady (opis funkcji gospodarczych i politycznych grodu;praca archeologa,potrzeba ochrony zabytkow)
9. Władcy z rodu Piastow :Mieszko I, Bolesław Chrobry, Kazimierz Wielki
( znaczenie dokonań pierwszych Piastów dla budowy państwa polskiego)
10. Unia polska – litewska (przyczyny i skutki zawarcia unii w Krewie, panowanie Władysława Jagiełły w Polsce;;konflikt polsko-krzyżacki)
11. Miasta i ludzie w epoce średniowiecza (wygląd średniowiecznego miasta i życie codzienne jego mieszkańców)
12. Kim byli Jan Długosz i Mikołaj Kopernik? (Jan Długosz jako historyk i wychowawca; dzieło Mikołaja Kopernika i jego znaczenie dla ludzkości)
13. Szlachta – prawa i przywileje (wpływ szlachty na życie kraju;sejmy i sejmiki)
14. Potop – najazd Szwedów na Rzeczpospolitą (znaczenie obrony Częstochowy dla dalszych losów wojny; postać Stefana Czarnieckiego)
15. Kryzys państwa polskiego (konflikty XVII-wieczne; królowie elekcyjni)
16. Rozbiory Polski (geneza,państwa biorące udział w rozbiorze Polski,etapy likwidacji państwa polskiego)
17. Konstytucja 3 maja (okoliczności i znaczenie uchwalenia Konstytucji)
18. Powstanie Kościuszkowskie (rola Tadeusza Kościuszki w obronie ojczyzny)
19. Powstanie Listopadowe (powstanie Legionów Polskich we Włoszech; geneza wybuchu powstania i działania zaborców)
20. Wiek XIX –odkrycia naukowe i wynalazki (zmiany zachodzące w otoczeniu człowieka w XIX wieku; wielcy wynalazcy i naukowcy)
21. I wojna światowa (walka o odzyskanie przez Polskę niepodległości; postać Józefa Piłsudskiego)
22. II wojna światowa (wojna obronna Polski:Katyń, Holokaust,działalność polskiego państwa podziemnego,walka Polaków z niemieckim okupantem)
23. Polska po wojnie (nowy system rządów, życie codzienne w PRL-u, znaczenie wyboru Karola Wojtyły na papieża, wybory czerwcowe, postać Lecha Wałęsy, wstąpienie Polski do Unii Europejskiej).
oświata


Źródło: http://www.kypros.org.pl/viewtopic.php?f=3&t=7401&sid=7fc40a5457eefc8c07f150f026ec7f93

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz